Saturday, August 1, 2009

CARA-CARA MENCEGAH BERLAKUNYA ROGOL

1. Jangan terima pelawaan orang yang tidak dikenali untuk tunjuk arah atau jalan, suruh orang itu minta pertolongan lelaki dewasa. Jika didesak juga, lari dan jerit minta tolong.
2. Jangan tumpang orang yang tidak dikenali sama ada kereta, motor atau basikal.
3. Jangan percaya dan ikut orang yang mengaku dihantar oleh ibu bapa untuk mengambil kamu balik dari sekolah, meskipun diberitahu ibu-bapa kemalangan dan sebagainya.
4. Jangan terima duit, gula-gula atau snek dari orang yang tidak dikenali, jiran, jaga sekolah, guru atau teman lelaki jika berseorangan sahaja dengan mereka.
5. Berhati-hati apabila dalam perjalanan pergi sekolah, kedai dsb juga bila balik rumah.
6. Jangan jadikan amalan terlalu rapat dengan jiran lelaki sama ada tua atau muda, lebih-lebih lagi pergi bermain dan tidur di rumahnya kecuali dengan pengetahuan ibu-bapa dan tidak bersunyi-sunyi.
7. Jika kamu dihalang semasa sedang berjalan, cuba elakkan orang tersebut, jika masih dihalang, lari kebelakang dan jerit sekuat hati.
8. Balik kerumah segera sama ada dari sekolah atau tugasan diluar, jangan singgah dimana-mana tanpa kebenaran dan elakkan dari terlalu banyak bermain-main.
9. Cuba pastikan bila berjalan atau keluar rumah hendaklah bersama keluarga atau teman-teman dalam kumpulan. Elakkan keluar rumah waktu malam kecuali dengan keluarga terdekat.
10. Elakkan dari bergaul bebas dengan lelaki yang tidak dikenali dan yang bukan mahram, kerana lelaki tersebut mungkin gunakan peluang itu untuk merogol kamu.
11. Cuba elakkan dari berjalan di lorong, taman atau kawasan yang sunyi. Jauhi bangunan yang tersudut.
12. Jangan pergi berubat dengan bomoh dan jangan sekali-kali tinggal seorang diri berubat dengannya. Doktor lelaki juga hanya boleh memeriksa kamu dengan kehadiran pembantu wanita/jururawat.
13. Jangan berpakaian seksi. Sekalipun kamu tidak menjadi mangsa pada masa tersebut,tetapi mungkin orang lain yang lebih lemah akan jadi mangsa rogol lelaki yang ada penyakit hati.
14. Pastikan pintu bilik berkunci dengan baik semasa kamu mandi, menyalin pakaian ataupun berehat atas katil.
15. Jangan bermain dan bergurau dengan kawan lelaki dan membiarkan mereka menyentuh badan kamu.
16. Orang lelaki termasuk bapa, abang atau saudara-mara tidak boleh menyentuh bahagian sulit kamu.
17. Patuhi syari’at Allah, buat yang disuruh, tinggal yang dilarang nescaya kamu selamat.
18. Allah berfirman yang bermaksud “…..Jangan dekati zina”. Jangan bergaul bebas atau melakukan perkara yang dilarang agama yang boleh membawa kepada zina dan lebih teruk jika dirogol.

No comments:

Post a Comment

JanTunG HaTiKu

JanTunG HaTiKu
ayah dan ibu

Sahabat

ermm..susah nak cari sahabat tp senang nk cari kawan, beribu bintang kt langit 2 pon mgkin 1 je yg terbaek yg mungkin kita akan pilih...

Rencana keimanan

Rencana utama: Aqidah dan Iman

Al-Qur'an menyatakan bahawa semua Muslim harus percaya pada Allah, wahyu-Nya, malaikat-Nya, pesuruh-Nya, dan pada "Hari Pengadilan".[14] Juga, terdapat kepercayaan lain yang berbeza antara mazhab khusus. Konsep Sunah dari takdir dipanggil takdir ketuhanan,[15] Manakala versi Syi'ah pula dipanggil keadilan ketuhanan. Unik kepada Syi'ah ialah doktrin Imamah, atau kepimpinan politikal dan spiritual dari Imam.[16]

Muslim percaya bahawa Allah mewahyukan pesanan terakhir-Nya kepada kemanusiaan melalui Nabi Islam Muhammad s.a.w. via malaikat Jibrail. Bagi umat Islam, Nabi Muhammad s.a.w. merupakan Nabiullah terakhir dan Al-Qur'an merupakan wahyu yang baginda terima lebih dari dua dekad.[17] Dalam Islam, nabi-nabi adalah lelaki yang dipilih oleh Allah untuk menjadi pesuruh-Nya. Muslim percaya bahawa nabi-nabi adalah manusia dan bukan ketuhanan, meskipun sesetengah mampu melakukan mukjizat untuk membuktikan kenabian mereka. Nabi-nabi Islam dianggap menjadi paling rapat kesempurnaan dari semua manusia, dan uniknya merupakan penerima dari wahyu ketuhanan-samada terus dari Allah atau melalui malaikat. Al-Qur'an menerangkan nama-nama dari berbagai tokoh yang dianggap nabi-nabi dalam Islam, termasuk Nabi Adam a.s., Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s. dan Nabi Isa a.s., dikalangan lain.[18] Teologi Islam mengatakan bahawa semua pesuruh Allah sejak Nabi Adam a.s. memberi perutusan dari penundukan-Islam kepada Allah. Islam dihuraikan dalam Al-Qur'an sebagai "sifat primordial atas dimana Allah mencipta manusia",[19] dan Al-Qur'an menyatakan bahawa nama tertib Muslim telah diberikan oleh Nabi Ibrahim a.s.[20]

Sebagai fenomena bersejarah, Islam berasal di Semenanjung Arab pada awal abad ke-7.[21] Teks Islam menceritakan Yahudi dan Kristian sebagai tradisi pengganti kenabian kepada ajaran Nabi Ibrahim a.s. Al-Qur'an menggelar Yahudi dan Kristian "Ahli Kitab" (ahl al-kitāb), dan membezakan mereka dari politheis. Muslim percaya bahawa bahagian dari kitab suci yang diwahyukan sebelum ini, Taurat dan Injil (Gospel), telah menjadi herot dalam tafsiran, dalam teks, atau kedua-duanya.[6]

ALLAH


Kaligrafi Allah dalam bahasa Arab

Konsep Islam teologikal fundamental ialah tauhid-kepercayaan bahawa terdapat hanya satu Tuhan. Istilah Arab untuk Tuhan ialah Allāh; kebanyakan ilmiawan percaya ia dipemerolehan dari penyingkatan dari kata al- (si) dan ʾilāh (dewa, bentuk maskulin), bermaksud "Tuhan" (al-ilāh), tetapi yang lain menjejakkan asal usulnya dari Arami Alāhā.[22] Yang pertama dari Lima Rukun Islam, tauhid diluahkan dalam syahadah (pengakuan), iaitu mengisytiharkan bahawa:

لا إله إلا الله محمد رسول الله

Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Muhammad ialah pesuruh Allah

Dalam tradisi teologi Islam, Allah adalah melebihi semua komprehensi; Muslim tidak menjangkakan untuk membayangi Allah tetapi untuk sujud pada-Nya sebagai pencipta alam. Walaupun Muslim percaya bahawa Nabi Isa a.s. merupakan nabi, mereka menolak doktrin Kristian dari Tritunggal, membandingkannya kepada politheisme. Dalam teologi Islam, Nabi Isa a.s. hanyakan manusia dan bukan anak Allah;[23] Allah dihuraikan dalam ayat (surah) dari Al-Qur'an sebagai "...Allah, Yang Satu dan Satu-satunya; Allah, Yang Kekal, Mutlak; Dia tidak beranak, dan Dia pula tidak diperanakkan; Dan tidak ada sesiapapun yang serupa dengan-


Al-Qur'an

Rencana utama: Kitab dan Al-Qur'an
Surah pertama dalam manuskrip Al-Qur'an oleh Hattat Aziz Efendi

Muslim menganggap Al-Qur'an menjadi kata literal dari Allah; ia adalah pusat teks keagamaan dari Islam.[25] Muslim percaya bahawa ayat dari Al-Qur'an telah diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. oleh Allah melalui malaikat Jibrail pada banyak peristiwa antara 610 dan kewafatan baginda pada 8 Jun 632. Al-Qur'an telah secara laporan ditulis oleh sahabat Nabi Muhammad s.a.w. semasa baginda masih hidup, walaupun cara prima dari penerimaan merupakan lisan. Ia telah disusun pada zaman Abu Bakar as-Siddiq, khalifah pertama, dan telah dipiawaikan dibawah pentadbiran Uthman bin Affan, khalifah ketiga. Al-Qur'an dalam bentuk masa kini selalunya dianggap oleh sarjana akademik untuk merekodkan kata yang ditutur oleh Nabi Muhammad s.a.w. kerana pencarian untuk aneka di akademia Barat tidak mendatangkan sebarang perbezaan dari kepentingan besar dan kontroversi bersejarah itu atas kandungan Al-Qur'an tidak pernah menjadi detik utama.[26]

Al-Qur'an dibahagikan kepada 114 surah, atau bab, iaitu bergabung, mengandungi 6,236 ayat. Surah lebih awal secara kronologinya, diturunkan di Makkah, menekankan dengan topik etikal dan spiritual. Surah Madinah berikutnya kebanyakannya membincangkan isu sosial dan moral yang relevan kepada komuniti Muslim.[27] Al-Qur'an lebih menekankan dengan panduan moral berbanding pengajaran sah, dan telah dianggap "buku sumber prinsip dan nilai Islam".[28] Juris Muslim merujuk hadith, atau rekod bertulis dari kehidupan Nabi Muhammad s.a.w., kepada kedua-dua bekalan dari Al-Qur'an dan membantu dengan tafsirannya. Sains dari komentar Al-Qur'an dan exegenesis dikenali sebagai tafsir.[29]

Perkataan Al-Qur'an bermaksud "membaca". Apabila Muslim bertutur dalam abstrak mengenai Al-Qur'an, mereka lazimnya bermaksudkan kitab suci dibaca dalam bahasa Arab berbanding dari karya bercetak atau sebarang terjemahan darinya. Bagi Muslim, Al-Qur'an sempurna hanya diturunkan dari bahasa Arab asli; terjemahan adalah secara perlunya kurang atas sebab perbezaan bahasa, kesilapan dari penterjemah, dan kemustahilan mengekalkan gaya asal yang diinspirasikan. Terjemahan adalah dianggap hanya sebagai komentar pada Al-Qur'an, atau "tafsiran dari maksudnya", bukan seperti Al-Qur'an itu sendiri.[30]